Tema 10: Xarxes socials en educació: Twitter i Facebook
Índex
1. Definició i característiques de les Xarxes
Socials.
2. Tipus de Xarxes
Socials.
3. Usuaris
Potencials.
4. Twitter i
Facebook.
5. Aplicacions
educatives de Twitter y Facebook.
6. Experiència d'aplicacions educatives de Twitter i Facebook.
7. Aporacions personals.
8. Bibliografia.
1. Definició i característiques de les Xarxes
Socials.
Algunes de les
següents característiques més importants són:
- Són xarxes de
relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen
sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
- Són grups de
persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
- Existeix un cert
sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns
valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
- Són llocs web que
ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diverses per mantenir en
contacte els usuaris de la xarxa.
- Es basen en un
programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wiki,
blocs, etc. En una mateixa interfície.
- Com exemples de
Xarxes Socials més importants destaquen:
Facebook,
Twitter, MySpace, Ning, Second Life, Tuenti.
2. Tipus de Xarxes Socials.
Segons l’activitat:
- Microblogging. Permeten enviar i
publicaar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter,
Mugoo, Plurk.
- Jocs. Els usuaris potencials són
aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Lofe, Haboo.
- Geolocalització. Permet saber la
posició d’un objecte, persona, monument. Foursquare, Metaki.
- Marcadors socials. A través d’etiquetes
classifiquen, emmagatzemen, enllaços per ser compartits. Digg, Diigo.
Segons contingut:
- Fotos. Permeten emmagatzemar, ordenar,
buscar i compartir fotografies. Flickr, Fotolog, Panoramio.
- Música. Permeten escoltar música, a més
de classificar-la i compartir-la. Last Fm, Grooveshark.
- Vídeos. Permet crear perfils i llistes
d’amics. Youtube, Vimeo.
- Documents. Es poden trobar, publicar i
compartir textos. Scribd.
- Presentacions. Permeten classificar i
compartir les seues presentacions professionals. Slideshare, Glogster.
- Noticies. Permeten veure la informació
que més interessa. Digg, Meneame.
- Lectura. Es poden classificar les
preferències literàries. WeRead.
3. Usuaris Potencials.
- “Social media selectors”. Orientats a la
funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència
(40%).
- “Simple social networks”. Motivats per
la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%).
- Trend followers. L’entreteniment i la
informació d’esdeveniments i festes constitueixen el seu principal léimotiv (forma d’actuar) (19%).
- “Social media addicts”. Tenen una clara
intencionalitat *professional (10%). Emprar les xarxes socials de manera
exagerada.
4. Facebook.
- Facebook és un
lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo
Saverin, Chirs Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg.
- Originalment era
un lloc per a estudiants de la Universitat d’Harvard, però actualment està
obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
- Disposa d’una
llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
- Existeix la
possibilitat d’incloure fotos i vídeos al mur.
5. Twitter.
- La xarxa permet
manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters,
cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l’usuari.
- Els usuaris poden
subscriure’s als tweets d’altres usuaris.
- Per defecte, els
missatges són públics, podent difondre’s privadament mostrant-los únicament a
seguidors.
6. Aplicacions educatives de Twitter y
Facebook.
- Canal de notícies
en temps real per a la comunitat educativa.
- Avís sobre la
publicació de butlletins informatius periòdics.
- Informacions de
caràcter més oficial, com beques, dates d’exàmens...
- Com agenda i
recordatori d’esdeveniments tals com reunions o trobades.
- Establir un canal
de notícies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar la
informació de Twitter en les pagines web.
- Establir una
comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A
diferència d’un fòrum de discussió, l’abast de Twitter està restringit als
seguidors dels usuaris.
Exemples:
7. Experiència educativa d'aplicacions
educatives de Twitter i Facebook.
El primer que vaig
visualitzar com interesant són els grups.
Cree tres grups, un per a cada curs i vull anar comentant les activitats de
classes, especialment pretenc anar torbant un espai per a la reflexió repescte
dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com
obligatòria per als alumnes, el accés al grup és per invitació.
- Study Groups: Aplicació per a
col·laborar amb els companys de classe i planificar tasques. Paregut a Google
Drive.
- Mathemathical Formules. Et permet
escriure fórmules matemàtiques en el facebook dels teus amics.
- CiteMe. Pots obtenir cites per a les
teues notes amb format de WordlCat.
- BooksiRead. Et permet compartir
llibres, fer comentaris, etc.
8. Aportacions personals.
En aquest vídeo es debateix si les ferramentes de Twitter i Facebook es poden utilitzar com a elements educatius. Comenta que sí que poden utilitzar-se com a recurs educatiu i per a construir el seu futur.
9. Bibliografia.
- Apunts de classe.
- Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías dce la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Cap. 16). Edición Piràmide.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada