dilluns, 28 d’abril del 2014

Teoria Tema 10

Tema 10: Xarxes socials en educació: Twitter i Facebook


Índex
1.  Definició i característiques de les Xarxes Socials.
2. Tipus de Xarxes Socials.
3. Usuaris Potencials.
4. Twitter i Facebook.
5. Aplicacions educatives de Twitter y Facebook. 
6. Experiència d'aplicacions educatives de Twitter i Facebook. 
7. Aporacions personals. 
8. Bibliografia.


1.  Definició i característiques de les Xarxes Socials
  
Algunes de les següents característiques més importants són:
  
- Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social. 
  
- Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes. 

- Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança. 

- Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diverses per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa. 

- Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wiki, blocs, etc. En una mateixa interfície. 

- Com exemples de Xarxes Socials més importants destaquen:
            Facebook, Twitter, MySpace, Ning, Second Life, Tuenti.


2. Tipus de Xarxes Socials

Segons l’activitat

- Microblogging. Permeten enviar i publicaar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, Mugoo, Plurk. 

- Jocs. Els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Lofe, Haboo. 

- Geolocalització. Permet saber la posició d’un objecte, persona, monument. Foursquare, Metaki. 

- Marcadors socials. A través d’etiquetes classifiquen, emmagatzemen, enllaços per ser compartits. Digg, Diigo.

Segons contingut

- Fotos. Permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies. Flickr, Fotolog, Panoramio. 

- Música. Permeten escoltar música, a més de classificar-la i compartir-la. Last Fm, Grooveshark. 

- Vídeos. Permet crear perfils i llistes d’amics. Youtube, Vimeo. 

- Documents. Es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd. 

- Presentacions. Permeten classificar i compartir les seues presentacions professionals. Slideshare, Glogster. 

- Noticies. Permeten veure la informació que més interessa. Digg, Meneame. 

- Lectura. Es poden classificar les preferències literàries. WeRead.


3. Usuaris Potencials.

- “Social media selectors”. Orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència (40%). 

- “Simple social networks”. Motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%). 

- Trend followers. L’entreteniment i la informació d’esdeveniments i festes constitueixen el seu principal léimotiv (forma d’actuar) (19%). 

- “Social media addicts”. Tenen una clara intencionalitat *professional (10%). Emprar les xarxes socials de manera exagerada. 


4. Facebook. 

- Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chirs Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg. 

- Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d’Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic. 

- Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns. 

- Existeix la possibilitat d’incloure fotos i vídeos al mur. 

  
5. Twitter

- La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l’usuari. 

- Els usuaris poden subscriure’s als tweets d’altres usuaris. 

- Per defecte, els missatges són públics, podent difondre’s privadament mostrant-los únicament a seguidors. 


6. Aplicacions educatives de Twitter y Facebook

- Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa. 

- Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics. 

- Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d’exàmens...

- Com agenda i recordatori d’esdeveniments tals com reunions o trobades. 

- Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pagines web. 

- Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d’un fòrum de discussió, l’abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris. 

Exemples: 


7. Experiència educativa d'aplicacions educatives de Twitter i Facebook. 

El primer que vaig visualitzar com interesant són els grups. Cree tres grups, un per a cada curs i vull anar comentant les activitats de classes, especialment pretenc anar torbant un espai per a la reflexió repescte dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com obligatòria per als alumnes, el accés al grup és per invitació. 

- Study Groups: Aplicació per a col·laborar amb els companys de classe i planificar tasques. Paregut a Google Drive. 

- Mathemathical Formules. Et permet escriure fórmules matemàtiques en el facebook dels teus amics. 

- CiteMe. Pots obtenir cites per a les teues notes amb format de WordlCat. 

- BooksiRead. Et permet compartir llibres, fer comentaris, etc. 


8. Aportacions personals.

En aquest vídeo es debateix si les ferramentes de  Twitter i Facebook es poden utilitzar com a elements educatius. Comenta que sí que poden utilitzar-se com a recurs educatiu i per a construir el seu futur.

9. Bibliografia.
  • Apunts de classe.
  • Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías dce la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Cap. 16). Edición Piràmide.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada