TEMA 2: Integració de les TIC en el currículum.
Índex:
- Paradigmes educatius.
- Implicacions per al disseny de l’ensenyament.
- Evolució del model E-A.
- Principis generals per a la integració de les tics.
- Nou rols del professorat.
- Dimensions de l’alfabetització digital.
- Aportacions.
- Bibliografia.
1. Paradigmes educatius. (De quina forma podem aprendre a aprendre.)
En l’educació existeixen diversos paradigmes:
- Paradigma conductista: Màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables. Anem aprenent a base de conductes, i podem observar-les, mesurar-les, quantificar-les, etc.
- Paradigma cognitiu: Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
- Paradigma ambientalista: Escenari on es realitzen les interaccions entre persones i medi ambient. (L’ambient ens condiciona.)
- Paradigma constructivista. Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d’aprenentatge.
A partir d’aquests paradigmes, veurem com afecten a l’educació i
construirem uns determinats models amb l’ús de les TIC. Aquests paradigmes
estan relacionats amb els tipus d’aprenentatge:
Ús de les TIC
(foto original) |
Una vegada vistos els paradigmes, que són com punts de partida per a
nosaltres. Anem a extraure una sèrie de característiques genèriques.
2. Implicacions per al disseny de l’ensenyament (Característiques
generals).
- El currículum es considera tancat i obligatori.
- El disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L’avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte els procés.
- La motivació depèn de reforços externs. Per a que l’alumne vaja aprenent, ha de tindre un reforç extern.
3. Evolució del model E-A.
Aprenentatge com adquisició de
coneixement.
- El professor transmet la informació.
- El control de l’aprenentatge està en mans del professor.
- Els continguts estan centrats en el currículum
- El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements.
- El paper de l’alumne és adquirir-los.
- Hem estret una sèrie de característiques
Aprenentatge com construcció de
significat.
- L’avaluació no es centra només en el producte de l’aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervindré en l’aprenentatge de l’alumne.
- El paper de l’alumne és aprendre a aprendre.
- L’alumne com subjecte autònom, el control de l’aprenentatge està a les seues mans des del principi.
- L’aprenentatge es concep com una recerca activa i constructiva. Construir, buscar, fer.
- Importen els continguts però també els processos. També importa el lloc on arribem i com arribem.
- Com hem pogut observar, de les característiques generals que hem estret dels paradigmes, hem obtingut una sèrie de característiques que corresponen a dos models d’ensenyament-aprenentatge (un més clàssic i un altre més modern).
4. Principis generals per a la integració de les TIC.
- Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al mes elemental ha d’estar justificat segons el procés comunicatiu. Per tant, tot el que afegim ha de tindre una justificació.
- L’aprenentatge no depèn del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades. Però, abans de plantejar-nos quin mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per a qui, com ho anem a usar i què pretenem d’ell. És a dir, per què anem a emprar eixa TIC? Hem de plantejar-nos els objectius, les finalitats, etc.
- Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex.
- Els mitjans són transformadors de la realitat.
- Les TIC també tenen limitacions:
- Accés i recursos necessaris per part de l’estudiant.
- Necessitats d'una infraestructura administrativa específica.
- Personal tècnic i de suport.
- Cost per a l'adquisició d'equips amb qualitats necessàries per a desenrotllar una proposta formativa ràpida i adequada.
- Necessitat de certa formació per a poder interaccionar en un entorn telemátic.
- Necessitat d'adaptar-se a nous mètodes d'aprenentatge (la seua utilització requereix que l'estudiant i el professor sàpiguen treballar amb altres mètodes diferents de la fomració tradicional).
- Capacitat de treballar en grup de forma col·laborativa.
- Problemes de drets d'autor, seguretat i autentificació en la valoració.
- Consum de temps de les activitats.
- Potencial d'amplària de banda que no permeteix realitzar una vertadera comunicació audiovisual i multimèdia.
- Despesa de temps i diners en el desenrotllament.
- Distribució per la web.
- Entorns massa estàtics i amb fitxers en formats text o pdf.
- Disseny dels materials que puguen conduir a la creació d'una formació memorística.
- Falta d'experiéncia en la seua consideració com a mitjà de comunicació.
5. Nous rols del professorat.
Amb el nou paper de les TIC en els centres escolars, els mestre han
“d’actualitzar-se” i adoptar un rol front a aquesta realitat. Trobem diferents
tipus de rols.
- Dissenyadors: El professor, movilitzant les diferents TIC que tinga al seu abast, dissenye i organitze una nova escenografia de comunicació per a l’alumne. I aquest, en interacció amb els objectes d’aprenentatge que li ofereixca la informació, adquirisca les competències i els coneixements previstos. És a dir, a partir d’ara el professor és una persona que s’encarrega de generar productes nous, continguts, etc., per a proporcionar als alumnes coneixements i puguen desenvolupar competències.
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC: El professor fa la funció de filtre de l’educació de la informació als estudiants, i dels materials amb els quals ells van a treballar. Ha de veure les característiques de l’alumne, avaluar i treballar les TIC segons el nivell.
- Consultors d’informació: Ha de formar a l’estudiant per a que aquest siga capaç de seleccionar i avaluar la informació, convertint-se en creador de continguts i no en un reproductor d’ells. A més, els professors sempre estan buscant informació, seleccionant-la i introduir-la segons les necessitats de la classe.
- Orientadors: El professor orienta a l’alumne en quin camí ha d’aprendre els coneixements. Ha d’orientar-los, per exemple, si l’activitat l’ha fet correcta, si han d’ampliar el tema, etc.
- Avaluadors de forma contínua: Cada vegada, el professor ha d’anar avaluant el procés d’aprenentatge de l’alumne i el propi procés d’ensenyament, de forma contínua.
6. Dimensions de l’alfabetització digital.
- Investigadora: Ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
- Crítica: Capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC. Saber si té uns grans costos o no.
- Pla de Publicació : Habilitat per difondre i publicar informació. Hem de formar-nos en tindre una certa capacitat en enviar i publicar certa informació.
- Recursos: Coneixement de formes i mètodes d’accés a recursos informacionals. Hem de tindre recursos a l’abast i saber per a què s’utilitzen.
- Tecnologies incipients: Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents. Actualitzar-se i saber de quina manera usar les noves tecnologies.
- Socioestructural: Comprensió de la situació i producció de la informació.
- Eines: Coneixement i ús de programar i programes multimèdia.
7. Aportacions.
En aquest vídeo es fa una explicació de manera gràfica el que suposaria implementar les TIC en el currículum i, per tant, a l'aula. Mostra clarament el canvi de metodologia per part del professorat i el model d'ensenyament-aprenentatge que coneixem. Però, hi ha professors/es que li tenen por a aquesta nova era digital i la implantació de les TIC a l'aula. Molts mestres pensen que les TIC són una ferramenta que no té profit i que els llevarien del mig. No obstant, si les utilitzem d'una manera apropiada, tant els professors com els alumnes, aconseguiran traure un gran profit, que els servirà per a un futur.
8. Bibliografia:
- Apunts de classe.
- http://www.youtube.com/watch?v=fWNrX0u4jGY
- Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías dce la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Cap. 2). Edición Piràmide.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada