Tema
5: La web 2.0
En aquest tema es pretén aprofundir en els conceptes de Web 2.0 i entendre millor la seua evolució a partir de la Web 1.0.
Índex:
- Diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0.
- Aplicacions de la Web 2.0.
- Implicacions educatives.
- Aportacions.
- Bibliografia.
1. Diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0.
La
Web 1.0 presenta les segënts característiques:
- Pàgines web estàtiques: Només podem escriure, no hi ha materials multimèdia, ni tenim l’opció de compartir ni de comentar.
- Els continguts són produïts pel Webmaster (el que mana en la pàgina web). Tots els continguts d'aquesta pàgina web els fa el Webamster.
- L'arquitectura de treball és Client-Servidor: Hi ha un client, que és el que arreplega la informació, i un servidor, que és el que la crea.
- Visualització de contingunts mitjançant un navegador web.
- L'usuari solament pot llegir el contingut. No pot afegir cap tipus de comentari ni sugerència.
- És necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador. Per a poder tractar eixa informació.
Per altra banda, la Web 2.0 presenta les següents característiques:
- Gran interacció entre els usuaris.
- La plataforma de treball és la pròpia pàgina web. Ja no és necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador. Qualsevol programari està en internet i no cal instalar-lo a l'ordinador.
- Contingut dinàmic: Hi ha un contingut que va canviant, hi ha nous continguts. La informació és continua, no estàtica.
- Visualització mitjançant navegador, Lector RSS. No has de ficar-te en la pàgina per a veure la informació.
Imatge original de: http://gruvix.com/top-3-lectores-rss-para-iphone/
- L'escriptua Web és comparida.
- La unitat mínima de contingut és el post o article.
- Tots són autors de la informació.
Per últim, i com a xicoteta diferenciació, en la Web 3.0, tú no busques la informació (com en la Web 1.0 i en la 2.0), la informació és la que et busca a tú.
2. Aplicacions de la Web 2.0.
Aplicacions de la Web 2.0 segons l'activitat a la qual es destina:
- Per a expressar-se, crear i publicar: Blocs, Wikis.
- Per a compartir, publicar i cercar informació: PodCast, Youtube, Flickr, Delicious, Slide Share, etc.
- Xarxes socials: Second Life, Twitter, Facebook.
- Per a accedir a informació d'interès: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats, etc.
3. Implicacions educatives de la Web 2.0.
- És un espai social horizontal i ric en fonts d'informació.
- Està orientat al treball autònom i col·laboratiu.
- Crític i creatiu, fomenta l'expressió personal.
- Permet investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre.
- Facilita un aprenentatge més autònom, major paricipació en les activitats grupals, etc.
- Hi ha més interés i motivació.
- Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i somentre'ls a comentaris dels lectors.
- Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
- Possibilita noves activitats d'aprendre i avaluació.
- Millora competènxies digitials (cercar, processar, comunicar).
- Creació i gestió de xarxes de centres i professors.
Aquest vídeo explica de manera clara i senzilla l'evolució de la Web 1.0 a la Web 2.0 i a la nova Web 3.0. També ens explica en què consisteix aquesta nova era digital d'informació i comunicació que és la Web 3.0. Per a qui no sàpiga aquests termes, amb aquest vídeo podrà comprendre l'evolució que estem vivint actualment i quins termes ha d'utilitzar.
5. Bibliografia.
- Apunts de classe.
- Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular (Cap. 11). Edición Pirámide.
- https://www.youtube.com/watch?v=O5t7gfCTJqk
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada