TEMA 3: Docència Virtual: E-learning i B-learning
Índex:
1. ¿Què és E-learning?
2. Característiques E-learning.
3. Avantatges E-learning.
4. Inconvenients E-learning.
5. ¿Què és B-learning?
6. Aspectes importants d'un sistema B-learning.
7. Aportació personal.
8. Bibliografia.
1.Qué és E-learning?
Hi ha diferents definicions que podem donar-li al e-learning:
- Formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Siga la xarxa oberta (internet) o tancada (intranet). Emprar la xarxa per a la formació i per a formar-nos, mitjançant xarxes internes, com el campus virtual, o externes.
- Un ensenyament a distància obert, flexible i interactiu basat en l’ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix internet. Tenim la possibilitat d’accedir a un pàgina, a uns recursos, materials...Amb açò podem treballar de manera flexible. Amb un horari flexible podem treballar quan vulgam.
- Permet la distribució i l’accés a col·leccions de materials d’aprenentatge obre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir a protocols TCP/IP i http per a facilitat l’intercanvi.
Imarge original |
- “Un tipus de procés d’ensenyament i aprenentatge que es porta a cau a través de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació” (Llrente Cejudo y Román Graván, 2007, 146).
2. Característiques E-learning:
- Ús de navegadors Web per accedir a la informació.
- Aprenentatge recolzat en Tutories.
- Materials digitals i aprenentatge flexible. Tú decideixes quant vols aprendre.
- Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació.
- Aprenentatge mitjançant PC. Si parlem d’ensenyament a distància, haurà d’haver un ordinador.
- Aprenentatge individualitzat versus col·laboratiu interactiu. Aprendre sense tindre cap contacte. Ara, amb GoogleDrive podem treballar sobre un mateix document amb diversos companys de diferents llocs.
- Utilització d’eines síncrones (rebre i respondre) i asíncrones (rebre, llegir la informació i després respondre).
- Administració dels materials en un servidor Web.
- Conexió professor- alumne separats per espai temps. Amb el e-learning, el professor i l’alumne estan separats en espai temps.
- Multimèdia/Hipertextual- Hipermèdia. Tenim diversos tipus de materials (vídeo, audio, text, etc.).
3. Avantatges E-learning:
- Posa a la disposició dels alumnes molta informació. Podem accedir a qualsevol tipus de problema sense cap problema.
- Facilita l’actualització de la informació i dels continguts. Podem pràctiques i teories d’anys anteriors, i actualitzar-los per a tindre nou material.
- Permet la deslocalització del coneixement. Ara el coneixement no està en les biblioteques o llibres, està en qualsevol lloc i podem accedir en qualsevol moment.
- Facilita l'autonomia de l'estudiant. Pot treballar al seu ritme i no necessita que el professor li diga en tot momento el que ha de fer.
- Propicia una formació Just in time i Just for me. "Just in time" és tindre la informació en un moment. "Just for me" és que el mateix subjecte està llegint totes les entrades, i pot escollir quina d'eixes eines li convé més.
- Afavoreix informació multimèdia.
- Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits.
- Permiteix l'avaluació individual.
- Estalvia costos i desplaçaments.
- Facilita l'ús dels materials en diversos cursos. Actualitzar els materials d'un curs a un altre.
- Facilita una formació grupal i col·laborativa.
4. Inconvenients E.learning:
- Més inversió de temps per part del professor. Contestar les respostes, explicar els elements, etc.
- Mínimes competències tecnològiques de professor i alumne. Han de tindre una base de competències.
![]() | |
Imatge original |
- Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor/alumne.
- Requereix més treball del convencional.
- Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.
- Necessitat d’adaptació a nous mètodes d’aprenentatge i al treball col·laboratiu.
- Limitat, degut als drets d’autor i a la impossibilitat de compartir segons què recursos.
- Necessitat d’una infraestructura física i personal tècnic de suport.
- De vegades l’amplada de banda dificulta l’accés.
- Costos per a adquirir l’equip necessari.
5. Qué és B-learning?
- Combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual (Coaten, 2003).
- Combinació de les classes magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments de vídeo i audio juntament amb la tutoria i l’ensenyament (Brodsky, 2003).
- Qualsevol possible combinació d’un ampli ventall de mitjans per a l’aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics (Brennan, 2004). Tenim un problema i veurem de quina forma el problema resoldre.
- Les e-eines combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d’assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional (Amar, 2007).
6. Aspectes importants d’un
sistema B-learning.
- Cal incloure en l’aprenentatge, les propietats de l’espai virtual. S’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan conectats. Hem de saber quin tipus de plataforma anem a emprar per al desenvolupament del curs.
- La informació requereix uns coneixements per a la seua interpretació. Hem de saber que hi ha una sèrie de aplicacions per a obtindré el resultat que nosaltres volem.
- Permet adquirir coneixements teòrics funcionals.
- No s’aprèn en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançants fòrums, xats, etc. Té eines suficientes per a compartir els coneixements.
- Les tutories apareixen com una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància.
- Permet la formació de professionals amb competències integrals, sentit crític, creativitat, i coneixement de la societat.
7. Aportació personal.
Vídeo
En aquest vídeo, l'autor fa un descripció del que és el "e-learning" i el "b-learning", els seus usos i les seues funcions. És un vídeo prou interessant per a aquelles persones que desconeixen el tema i vulguen aprendre més. A més, fa una xicoteta diferència entre e-learning i b-learning per a que ens queden clars en què consisteix cada concepte.
8. Bibliografia.
- Apunts de classe. 7
- Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías dce la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Cap.11). Edición Piràmide.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada