diumenge, 23 de febrer del 2014

Teoria Tema 3

TEMA 3: Docència Virtual: E-learning i B-learning

Índex

1. ¿Què és E-learning?
2. Característiques E-learning. 
3. Avantatges E-learning. 
4. Inconvenients E-learning. 
5. ¿Què és B-learning?
6. Aspectes importants d'un sistema B-learning.
7. Aportació personal. 
8. Bibliografia. 

1.Qué és E-learning?

Hi ha diferents definicions que podem donar-li al e-learning: 
  • Formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Siga la xarxa oberta (internet) o tancada (intranet). Emprar la xarxa per a la formació i per a formar-nos, mitjançant xarxes internes, com el campus virtual, o externes.
  • Un ensenyament a distància obert, flexible i interactiu basat en l’ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix internet. Tenim la possibilitat d’accedir a un pàgina, a uns recursos, materials...Amb açò podem treballar de manera flexible. Amb un horari flexible podem treballar quan vulgam.
  • Permet la distribució i l’accés a col·leccions de materials d’aprenentatge obre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir a protocols TCP/IP i http per a facilitat l’intercanvi.
Imarge original
  • “Un tipus de procés d’ensenyament i aprenentatge que es porta a cau a través de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació” (Llrente Cejudo y Román Graván, 2007, 146).
 

2. Característiques E-learning:
  • Ús de navegadors Web per accedir a la informació. 
  • Aprenentatge recolzat en Tutories.
  • Materials digitals i aprenentatge flexible. Tú decideixes quant vols aprendre.
  • Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació.
  • Aprenentatge mitjançant PC. Si parlem d’ensenyament a distància, haurà d’haver un ordinador.
  • Aprenentatge individualitzat versus col·laboratiu interactiu. Aprendre sense tindre cap contacte. Ara, amb GoogleDrive podem treballar sobre un mateix document amb diversos companys de diferents llocs. 
  • Utilització d’eines síncrones (rebre i respondre) i asíncrones (rebre, llegir la informació i després respondre). 
  • Administració dels materials en un servidor Web. 
  • Conexió professor- alumne separats per espai temps. Amb el e-learning, el professor i l’alumne estan separats en espai temps. 
  • Multimèdia/Hipertextual- Hipermèdia. Tenim diversos tipus de materials (vídeo, audio, text, etc.).  

3. Avantatges E-learning:

  • Posa a la disposició dels alumnes molta informació. Podem accedir a qualsevol tipus de problema sense cap problema.
  •  Facilita l’actualització de la informació i dels continguts. Podem pràctiques i teories d’anys anteriors, i actualitzar-los per a tindre nou material.
  •  Permet la deslocalització del coneixement. Ara el coneixement no està en les biblioteques o llibres, està en qualsevol lloc i podem accedir en qualsevol moment. 
  • Facilita l'autonomia de l'estudiant. Pot treballar al seu ritme i no necessita que el professor li diga en tot momento el que ha de fer. 
  • Propicia una formació Just in time i Just for me. "Just in time" és tindre la informació en un moment. "Just for me" és que el mateix subjecte està llegint totes les entrades, i pot escollir quina d'eixes eines li convé més.
  • Afavoreix informació multimèdia. 
  • Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits. 
  • Permiteix l'avaluació individual. 
  • Estalvia costos i desplaçaments. 
  • Facilita l'ús dels materials en diversos cursos. Actualitzar els materials d'un curs a un altre. 
  • Facilita una formació grupal i col·laborativa.


4. Inconvenients E.learning:

  • Més inversió de temps per part del professor. Contestar les respostes, explicar els elements, etc.
  • Mínimes competències tecnològiques de professor i alumne. Han de tindre una base de competències.
Imatge original

  • Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor/alumne.
  • Requereix més treball del convencional.
  • Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.
  • Necessitat d’adaptació a nous mètodes d’aprenentatge i al treball col·laboratiu.
  • Limitat, degut als drets d’autor i a la impossibilitat de compartir segons què recursos.
  • Necessitat d’una infraestructura física i personal tècnic de suport.
  • De vegades l’amplada de banda dificulta l’accés.
  • Costos per a adquirir l’equip necessari.


5. Qué és B-learning? 
  • Combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual (Coaten, 2003). 
  • Combinació de les classes magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments de vídeo i audio juntament amb la tutoria i  l’ensenyament (Brodsky, 2003).
  •  Qualsevol possible combinació d’un ampli ventall de mitjans per a l’aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics (Brennan, 2004). Tenim un problema i veurem de quina forma el problema resoldre.
  •  Les e-eines combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d’assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional (Amar, 2007).


 6. Aspectes importants d’un sistema B-learning.
  •  Cal incloure en l’aprenentatge, les propietats de l’espai virtual. S’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan conectats. Hem de saber quin tipus de plataforma anem a emprar per al desenvolupament del curs.
  •  La informació requereix uns coneixements per a la seua interpretació. Hem de saber que hi ha una sèrie de aplicacions per a obtindré el resultat que nosaltres volem.
  •  Permet adquirir coneixements teòrics funcionals.
  •  No s’aprèn en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançants fòrums, xats, etc. Té eines suficientes per a compartir els coneixements.
  •  Les tutories apareixen com una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància.
  •  Permet la formació de professionals amb competències integrals, sentit crític, creativitat, i coneixement de la societat.

7. Aportació personal. 


Vídeo

En aquest vídeo, l'autor fa un descripció del que és el "e-learning" i el "b-learning", els seus usos i les seues funcions. És un vídeo prou interessant per a aquelles persones que desconeixen el tema i vulguen aprendre més. A més, fa una xicoteta diferència entre e-learning i b-learning per a que ens queden clars en què consisteix cada concepte.

  
8. Bibliografia. 
  • Apunts de classe. 7
  • Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías dce la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Cap.11). Edición Piràmide.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada