diumenge, 9 de febrer del 2014

Teoria Tema 1


ÍNDEX
  1. Punt de partida. 
  2. Definció del Pla TIC.
  3. Característiques básiques del Pla TIC. 
  4. Elements del Pla TIC. 
  5. Tractament de la informació i competència digital. 
  6. Coneixments, destresses i actituds de la competència digital.
  7. Aportacions. 
  8. Bibliografia. 
1. Punt de partida. 

 La Llei Orgànica d’Educació (2006), en el seu preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d’educació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes.  L’ús de les TIC busca millorar la eficàcia i eficiència del sistema educatiu. Les TIC son una eina de millora de la eficàcia i eficiència d’un sistema educatiu, del coneixement, etc. Incloure aquest sistema implica que hagem aprés utilitzar, per exemple, un Word, obrir una finestra, etc. En definitiva,  les TIC han permès que adquiram una competència digital. Tant en educació infantil com en educació primària, entre els principis pedagògics, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes.  

A més, la LOE estableix que cal “iniciar-se en la utilització, per a l’aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació de Iniciar-se en la utilització, per a l’aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenrotllant un esperit crític vers els missatges que es reben i s’elaboren”. És ha dir, hem de ser usuaris de les TIC i seleccionar quina informació és bona o no per a nosaltres, etc. Si fem una cerca i tenim clar quin tema volem tractar, sabrem quina informació escollir. Per tant, desenvolupem una competència digital i un esperit crític, al seleccionar la informació. A banda el Reial Decret 1513/2006 s’estableixen 8 competències bàsiques, entre les quals trobem la del “tractament de la informació i competència digital”. A través d’aquesta competència s’incorporen diverses habilitats, com: accedir a la informació i transmetre-la en diferents suports una vegada tractada. 

Quant a la integració de les TIC en els centres, hem de tenir en compte que fan falta una sèrie d’aspectes organitzatius: infraestructures físiques, programes i recursos educatius disponibles, la formació del professorat, l’adaptació que s’hauria de fer en el currículum i en els processo de gestió, el recolzament de l’equip directiu, etc. Les TIC han d’estar presents en tot el sistema educatiu, però, és un arma de doble fil. Si no les incloem en el procés d’aprenentatge, poden usar-les de mala manera i es pot crear una addicció. Sempre han de tenir un perquè a l’hora d’emprar-les. L’objectiu de la integració de les TIC a l’aula és millorar la eficàcia i eficiència del sistema educatiu, i del procés d’aprenentatge, generant una certa autonomia a l’hora d’adquirir el coneixement.

2. Definició del Pla TIC. 

El Pla TIC és un una espècie de programa que el Ministeri d’Educació fa en col·laboració amb les conselleries d’educació. Es posa en marxa per a reforçar la integració de les tecnologies de la Informació, de la comunicació i el coneixement en els centres en els centres educatius. L’objectiu principal del Pla TIC és el desenrotllament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a ferramenta didàctica en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Aquest Pla ha de dissenyar-se com un instrument de  planificació, integrat en el Project Educatiu.
Aquest Pla TIC ha de permetre desenvolupar la competència digital (habilitats que has de desenvolupar per a aprendre a utilitzar-les). Emprar les TIC desenvolupa moltes més competències , com per exemple, “aprendre a aprendre”. Aquestes competències estan associades a les TIC i les adquirim de manera inconscient.

3. Característiques bàsiques del Pla TIC.

Entre les característiques principals del Pla TIC trobem les següents:

  • Contindre objectius clars: El centre ha de reflexar el conjunt de les seues expectatives, metes i objectius amb respecte a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini. Una de les coses més importants és marcar uns objectius realistes.  
  • Estar contextualitzat: S’ha de tindre en compte el context TIC del centre, per a identificar els seus punts forts i febles, que determinaran la formulació d’objectius. Si tenim un centre on no s’empren les TIC, hem de tenir-ho en compte a l’hora d’aplicar-les i fer les adaptacions necessàries.
  • Ser viable i flexible: Els objectius, les estratègies i els indicadors d’avaluació han de posar-se en pràctica i no quedar-nos en simples intencions. A més, haurà d’adaptar-se a les possibles modificacions o revisions. La idea que sempre hem de tindre en compte és com hauríem de centrar “X” objectius.
  • Estar consensuat: L’adopció del pla ha d’estar consensuada amb tot el professorat, la direcció del centre. So es compta amb la participació de tots els sectors educatius, les garanties de l’èxit augmentaran.
  • Estar organitzat: Els aspectes que conformen el Pla TIC han d’estar organitzats en una estructura, estratègies, etc. Per a aconseguir açò és fonamental la presència dels equips o comissions destinades a coordinar aquest treball i que l’equip directiu recolze a tots els grups de coordinació.

4. Elements del Pla TIC

- Objectius generals del Pla
  • Referits a la comunitat educativa (comunicació, participació, pàgina web del centre, alfabetització digital...). És a dir, com afecten les TIC i què volem aconseguir
  • Referits a la formació del professorat.
  • Referits a la gestió del centre (Tallers i racons, Departaments d’activitats extraescolars i Centres de recursos). 
  • Referits a la gestió dels recursos.
-Contextualització del Pla TIC

  • Característiques socials, econòmiques i culturals de les famílies i l’alumnat.
  • Trajectòria del centre respecte a l’ús de les TIC i propòsits expressats en altres aparats del projecte educatiu respecte a aquestes.  És molt important saber si en el centre no han emprat mai les TIC.
  • Existència de projectes d’innovació relacionats amb TIC.
  • Característiques del professorat: nivell de competència de les TIC, disposició cap a la integració de les TIC... Cada professor té una visió diferent de les TIC.
  • Descripció general dels recursos disponibles: infraestructures TIC del centre, espais, software, recursos humans... Hem de saber quins recursos tenim per a treballar amb les TIC.
 
- Estratègies per a l’elaboració, la coordinació i la difusió del Pla TIC del centre
  • Tasques d’elaboració, difusió i revisió del pla TIC del centre.
  • Tasques organitzatives: Compartir l’ús de l’aula i organitzar al zona compartida del servidor.
  • Tasques dinamitzadores: Promoure i dinamitzar l’ús de les TIC en els centres, recolzar als companys i companyes en l´ús de les TIC, etc.
  • Un altre tipus de tasques: Convé que les tasques recollides en el Pla TIC es descriuen detalladament i s’assignen al responsable.
  • Si apareixen problemes, els comitès s’encarregaran, per a que tots estiguen a gust i no presenten cap problema.
-Organització de infraestructures i recursos disponible. (Forma d’organitzar el centre a partir de la inclusió de les TIC).
  • Fer l’inventari dels recursos tecnològics disponibles.
  • Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa. Aquesta xarxa és un servei que recolza la implantació de les TIC, amb l’objectiu d’aconseguir la competència digital i el seu ús amb ferramentes de treball intel·lectual.
  • Determinar el règim d’ús d’espais i recursos.
- Tractament de la informació i competència digital en la programació d’aula
 
Tractament de la informació i la competència digital en les distintes àrees i nivells educatius.
Atenció a la diversitat i a les NEAE des del tractament de la informació i competència digital.
Seria bo tindre una formació específica de cada assignatura en l’ús de les TIC, perquè ens quedaríem curts si només ensenyem a utilitzar les TIC en una assignatura.  

5. Tractament de la informació i competència digital. 

Entenem la competència digital com “l’ús confiat i crític dels mitjans electrònics per al treball, l’oci i la comunicació”. També la entenem com l’habilitat per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement. Inclou altres aspectes com: L’accés i selecció de la informació fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se. El procés és: Buscar informació, Seleccionar informació, Processar informació, Adquirir informació, Transmetre informació.  En definitiva, mitjançant la competència digital adquirim coneixement. 

Quina finalitat té?

Són un extraordinari instrument d’aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques:
  • Aprendre “sobre” les TIC. Suposa alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús.
  • Aprendre “de les “ TIC. Implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
  • Aprendre “amb” les TIC: Significa saber  utilitzar-les com potent eina d’organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre amb les TIC.
Les competències digitals del docent són:

1.      Diagnòstic de les necessitats.
2.      Preparar les classes.
3.      Buscar i preparar materials per als alumnes.
4.      Motivar a l’alumnat.
5.      Docència centrada en l’estudiant, considerant la diversitat.
6.      Oferir tutoria i exemple.
7.      Investigar en l’aula amb els estudiants, desenrotllament professional continuat.
8.      Col·laboració en la gestió del centre. 

6. Coneixements, destreses i actituds de la competència digital. 

Coneixements. Saber què:  

  • Hem de saber què és un ordinador o un blog.
  • Comprensió de la naturalesa i manera d’operar dels sistemes tecnològics.
  • Coneixements dels canvis actuals en les TIC i l’efecte que aquests tenen en el món personal, laboral i social.
  • Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació; les utilitats fonamentals; els coneixements bàsics de les xarxes en general i internet.
  • Sense ser informàtics saber què és un navegador, processador, etc.

Destresa: Saber com.

  • Ser capaços de dur eixe concepte a la pràctica.
  • Llevar la teoria a la practica. 

Actitud: S’ha de tindre una actitud positiva, crítica, segons el procés d’aprenentatge que es dugi a terme.

  • Interés per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per seguir aprenent nous usos i possibilitats. ´
  • Valoració positiva de l’ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col-laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
  • Ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informació nociva o il-lícita i presa de consciència de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l’entreteniment amb les TIC així com del seu possible poder d’addicció (ús o abús).
  • Actitud positiva davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d’enriquiment personal i social.
  • Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l’ús dels mitjans digitals, tant a nivell individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics. 

7. Aportacions. 
Aquest vídeo ens mostra, en una visió general, què són les TIC, quines són les seues característiques i quin és l'impacte que té sobre l'educació. Em pareix interessant perque d'aquesta manera podem apropar-nos més al terme de TIC i comprendre per què és tan important. 

8. Bibliografia
  • Apunts de classe. 7
  • Barroso, J. y Caber, J. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías dce la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Caps. 2, 17 y 20). Edición Piràmide.    


1 comentari: